?>
Klassikko aloittelijoille ja edistyneille kuljettajille tasakantisen haarukan, mukavan satulan ja 1,75" renkaiden ansiosta.
Periaatteessa yksipyöräiset polkupyörät eivät ole aivan samankokoisia kuin polkupyörät. Vaikka 12" ja 18" väliset yksipyöräiset pyörät on tarkoitettu (kasvaville) lapsille, on myös hulluja muni-ratsastajia, jotka ajavat 12" yksipyöräisillä pyörillä huvikseen. Mutta heti kun voit ajaa 20-tuumaisella pyörällä, kokokysymys on enemmänkin henkilökohtainen kysymys. 20" on hyvä jääkiekkoon, freestyleen, joskus myös koripalloon tai "normaaliin" yksipyöräilyyn. Lisäksi mitä pidempiä matkoja haluat ajaa, sitä suuremman pyörän halkaisijan tulisi olla.
QU-AX-pyörien osalta seuraava taulukko koskee vakiovarusteita suositellun koon ja vastaavien askelpituuksien osalta. Halkion pituuden mittaaminen on erittäin helppoa: Mittaa etäisyys maasta jalkoväliin asti, kuten oikealla olevassa kuvassa - mieluiten kengät jalassa, koska niin istut yksipyöräisen päällä myöhemmin! Munis 19", 24", 27.5" -malleissa istuintolpassa on vahvistusvalu - jos asennat jälkiasennuksena tolpan, jossa ei ole valua, voit vähentää haarojen vähimmäispituudesta vielä n. 7 cm.
Voit ennen koneen lähestymistä tarkistaa, että kypärä on päässäsi ja polvisuojat oikeassa paikassa! Toisin kuin hevosen kohdalla, et voi heti sanoa, missä on selkä ja missä etuosa. Jos kuitenkin katsot tarkkaan, huomaat, että yksipyöräisellä polkupyörällä on kulkusuunta. Istuintolpan kiinnike osoittaa eteen, eli pultit osoittavat taakse. Polkimet on merkitty kulkusuuntaan nähden vasemmalle ja oikealle, jotta pultit eivät pääse irtoamaan ajon aikana. Oikea satulakorkeus löytyy samalla tavalla kuin pyöräillessä: kun istut satulassa, polvesi pitäisi olla enemmän tai vähemmän painettuna läpi alemmassa poljinasennossa. Vinkki ensimmäisiä yrityksiä varten: aseta satula hieman alemmas! Se on hieman helpompaa ja tiedät: "mitä korkeampi, sitä roiskuvampi!”
Siten löydät oikean satulakorkeuden!
Jos sinulla on hyviä ystäviä, ota yksi mukaan. Apu ei ole huono ensimmäisillä yrityksillä. Jos kuitenkin haluat harjoitella yksin ja paljastaa salaisuutesi muutaman päivän kuluttua, etsi alue, jossa on tasainen maa ja kaide, josta voit pitää kiinni. Myös ovenkarmit tai puhelinkopit ovat ihanteellisia, sillä voit tukea itseäsi molemmilla käsillä.
Ja nyt olet valmis lähtemään?
Kahvaa kaiteesta tai seuralaisestasi yhdellä kädellä. Aseta satula jalkojesi väliin, ja oikean polkimen on oltava kello 4:n asennossa. Kun painat poljinta alaspäin, yksipyörä liukuu automaattisesti vartalosi alle ja istut pyörän päällä (tai et). Yksi asia on varma: olet nyt noin 5-6 tunnin päässä yksipyöräisellä pyörällä ajamisesta. Tavoitteenasi tulisi olla painon tasapainottaminen seuraavilla yrityksillä. Pidä ylävartalosi koko ajan suorassa ja nojaudu auttajaan tukeaksesi.
Seuraavaksi siirryt eteenpäin. Vapauta toinen käsi kaiteesta ja yritä liikkua hieman eteenpäin. support_3Onnittelut! Nyt olet noin 3-4 tunnin päässä yksipyöräisellä pyörällä ajamisesta. Toinen tärkeä vinkki: jos putoaminen uhkaa, pudota pyörä aina, sillä hyvä pyörä kestää sen, sinä et luultavasti niinkään.
Nyt jäljellä on enää yksi asia. Tie on päämäärä. Yhtäkkiä ratsastat metrin yksin, sitten kaksi… ja yhtäkkiä et enää ymmärrä, miksi alku oli niin turhauttavaa. Nyt voit lopettaa salaisen harjoittelun ja mennä julkisuuteen. Kanssakäymisesi "aha"-vaikutus ei ole merkityksetön. Pysy rauhallisena, ja jos joudut nousemaan pyörän selästä, etsi lyhtypylväs, puu tai vastaava, jonka varassa voit nousta takaisin pyörän selkään. Kun kysytään, miten ihminen oppii tekemään sellaista, hän vastaa: ” Sinun täytyy olla hieman fiksu”. Eikö olekin siistiä?
Tuntuu, että voin lentää!
Nyt sinun pitäisi ajaa muutama kierros, jotta totut pyörän reaktioihin. Ylävartalon on oltava aina suorassa eikä pyörää saa katsoa alaspäin. Poljin ei koskaan ole täysin pyöreä, mutta huomaat, että pyörä reagoi ylävartalosi ja lonkkiesi liikkeisiin. Jos sinusta tuntuu, että putoat eteenpäin, tee nopea poljinliike, niin pyörä suoristuu taas.
Seuraavaksi kannattaa kokeilla kiivetä ylös ilman apua. Polkimen, jossa on heiluva jalka, pitäisi olla alimmassa kohdassa. Etsi pieni este, jotta pyörä ei heti rullaa eteenpäin. Jos pystyt nyt nousemaan turvallisesti pystyyn, voit kokeilla vapaata asennusta ilman estettä. Onnistumisprosentti on korkeintaan 1:10, mutta harjoittelemalla sinnikkäästi vähennät tätä prosenttilukua hyvin nopeasti, ja muutaman päivän kuluttua olet saanut sen” sisään”.
Käyrien ajaminen ilman ohjaustankoa?
Pitkillä matkoilla huomaat, että pyörä haluaa aika ajoin muuttaa suuntaa. Muutat tämän automaattisesti ja aivan tiedostamatta liikuttamalla ylävartaloasi samaan suuntaan ja palauttamalla näin tasapainon. Jos haluat muuttaa suuntaa tarkoituksella, se on samanlaista kuin hiihtäminen tai lumilautailu. Lantio käynnistää kääntymisliikkeen, ja ylävartalo ja ojennettu käsi liikkuvat samaan suuntaan. Aluksi teet melko suuria ympyröitä, mutta sitten ne pienenevät koko ajan.
Jos haluat oppia vielä enemmän ja kehittyä täydelliseksi, kannattaa liittyä urheiluseuraan tai perustaa oma ryhmä. Liitteestä löydät joitakin kirjavinkkejä tai erittäin hyviä videoita yksipyöräilystä. Japanissa yksipyöräily on aina ollut pakollinen oppiaine liikunnanopetuksessa. Minulla on muuten aina ollut vitonen matematiikassa mutta ykkönen urheilussa, ja opin ajamaan yksipyöräisellä 35-vuotiaana. Mutta on tosiasia, että nuoret pääsevät perille paljon nopeammin.
Tiesitkö muuten, miksi yksipyöräilijät kutsuvat pyöräilijöitä? "Harjoituspyöräilijät”!
Hyvää pyöräilyä!
Merkki | QU-AX |
---|---|
valmistajan numero | 19782 |
Polkupyörän tyyppi | Yksipyöräinen |
Väri | Musta |
Rungon koko cm | 20 cm |